Григорій Сковорода (1722-1794)

у 2022 році – 300 років з дня народження

Опис проекту:

Григорій Сковорода першим адаптував твори давньогрецьких філософів для української культури і академічної освіти. Вивчивши твори Платона і його послідовників у Києво-Могилянській академії, він створив на їх основі свою систему поглядів і став одним з найбільш яскравих українських філософів.

Твори Сковороди видали вже після його смерті, проте ще за життя мислителя їх переписували від руки — такими вони стали популярними. А його вірші Всякому місту — звичай і права, всяка тримає свій ум голова були у репертуарі мандрівних музикантів-кобзарів.

Сродна праця — найбільш популярна тема роздумів Сковороди. Філософ вважав, що кожна людина повинна знайти своє призначення в житті і займатися тим, до чого має найбільшу прихильність. Тоді вона зможе бути в гармонії з собою і світом. В іншому разі, коли люди займаються «несродною працею», землю наповнює зло.

Інша тема — нерівна рівність — зображена на сучасній 500-гривневій купюрі. Філософ порівнює Бога з фонтаном, який вирує водою і наповнює нею посудини, що стоять навколо. Хоча в посудин є рівна можливість отримати достатньо води, всім дістається залежно від їх обсягу, а він у кожної різний. У цій метафорі посудини — це люди. Для подолання такої нерівності і потрібно знати свій обсяг, іншими словами, знайти «сродну працю». 

Пояснення проекту:

Фонтан «Нерівна всім рівність»

        Сковорода мислить символами. Більшість з них він запозичує з Біблії або з амстердамської книги ХVІІ ст. «Емблематика і символіка». Але виключенням є символ фонтану, який він ілюструє своїм власним малюнком. 

У творі «Разговор,  называемый алфавіт, или Букварь мира» Варсава малює фонтан і, надаючи йому Божественного звучання, пише:

            «БОГ богатому подобен Фонтану, наполняющему различные сосуды по их вмѣμстности. Над Фонтаном надпись сїя: «НЕ РАВНОЕ ВСѢМ РАВЕНСТВО». Льются из разных трубок разные Токи в разные Сосуды, вкруг Фонтана стоящїе. Меншїй сосуд менѣе имѣет. Но в том равен есть большему, что равно есть полный».

 Кожна з посудин, що стоять навколо фонтану символізує людину, особистість, що різниться одна від іншої за багатьма вимірами. Так і посудини  різні за розміром, формою, об’ємом, але вони рівні в тому, що однаково повні. Господь любить усіх рівно і кожного наповнює за потребою, кожному дає право вибору. Фактично такою побудовою фонтану філософ заперечує принцип «рівної рівності»: «И что глупее, как равное равенство, которое глупцы в Мір ввесть всуе покушаются?»

Огорожа навколо фонтану символізує непростий шлях до Бога кожної людини. На цьому шляху людина повинна подолати безліч різних перешкод.

Ліани, які в’ються навколо стовпів огорожі – це символ людського прагнення до Бога.  Згадаємо спіралеподібний посох Сковороди, виготовлений самим богословом. Якраз спіраль символізувала поступове сходження самого мислителя до Всевишнього). Саме цим моментом він підкреслює поступовість (крок за кроком) цього непростого процесу.

Мозаїчна основа монумента фонтану – символ джерела божественної благодаті –  сонячні промені в динаміці руху до центру композиції. Кожна  лінія-промінь плавно переходить в об’ємний символ Сонця – джерела життя.  

Диск на верхівці центральної споруди і є сама Божа благодать, яка через водні струмені передається людям. Сам же філософ у своїх творах не втомлюється підкреслювати, що коло (циркуль), куля, сонце схожі на Бога тим, що вони не мають ні початку ні кінця.

Ескіз проекту:

Візуалізація: